September är den stora design- och modemånaden i Paris. Den inleds traditionsenligt med Paris Design Week den 9 september, då staden bjuder på det bästa inom design och kreativitet, och avslutas med Paris Fashion Week – epicentrum för världens modeskapare.
Många svenska designer och företag har gjort sig kända för att genom nytänkande och teknisk know-how driva utvecklingen framåt. Under hela september står Svenska institutet i Paris – som i år firar 50-årsjubileum – värd för en satsning som förenar över 30 svenska företag och formgivare från hela designfältet. Evenemanget är en del av Swedish Design Movement – ett initiativ som enar svenska designföretag som vill bidra till ökad hållbarhet i alla led.
”Svenska institutet i Paris bjuder på ett designfyrverkeri som levandegör all den kraft som finns inom svenskt kulturliv och de kreativa näringarna. Vi vill bidra till att skapa intresse för Sverige som föregångsland inom hållbarhet och design hos alla som besöker institutet”, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Det pampiga 1500-talspalatset och trädgården öppnar upp för seminarier och workshops och fylls till brädden med innovativa nyheter. Satsningen inleds med design, möbler och inredning, därefter följer en vecka som sätter ljuset på arkitektur. Avslutningsvis intar några av Sveriges mest intressanta modemärken scenen för en färgstark final.
”Sommarens extremväder och FN:s klimatpanels rapport är en påminnelse om att det inte finns utrymme för kortsiktiga val längre. Vi behöver ställa om i hela vår livsstil. Från det vi bär närmast kroppen till hur vi bygger våra städer”, säger Ewa Kumlin, verksamhetschef på Svenska institutet i Paris.
Swedish Design Movement presenterar bland mycket annat:
Konceptet Live in Sweden som välkomnar besökare att slå sig ner, titta på svenskt konstglas, besöka de sex renoverade gästlägenheterna eller testa utomhusgymmet.
Le Pavillon hexagonal – trädgårdens träpaviljong är producerad av Svenskt Trä i samarbete med Sveriges Arkiteter och skapad av arkitektbyrån In Praise of Shadows. Här står också utställningen Woodlife Sweden som visar 40 exempel på klimatsmarta lösningar i trä.
Swedish Fashion c/o Institut suédois – showroom med modemärken och talanger i samarbete med Swedish Fashion Association, Swedish Fashion Council och Beckmans College of Design.
Living Room – utställningsrum där designern Pierre Marie manifesterar fransk-svensk vänskap genom ett urval av svensk samtidsdesign i dialog med hans egen naturinspirerade väv.
Fakta
Swedish Design Movement är en del av regeringens export- och investeringsstrategi och enar aktörer inom svensk design, mode och arkitektur. Syftet är att sätta Sverige på den internationella designkartan, bidra till Sveriges klimatmål och öka synligheten för svenska hållbara företag.
Swedish Design Movement leds av Svenska institutet i samarbete med Svensk Form, Sveriges Arkitekter, Swedish Fashion Association, Trä- och Möbelföretagen, Göteborg, Malmö, Stockholm, Umeå, Västsverige, Business Sweden och Visit Sweden.
Svenska institutet i Paris, Sveriges enda kulturhus utomlands, är en levande mötesplats för svensk kultur och centrum för relationsbyggande mellan länderna inom forskning, näringsliv och kultur. Varje år besöks det av närmare 100 000 personer.