Swedish Style främjar svensk designexport i Japan

Swedish Style presenter svensk design och kultur i Tokyo. Initiativet leds av Svensk Form med stöd av Svenska institutet och genomförs inom ramen för SI:s särskilda regeringsuppdrag att främja de kulturella och kreativa branscherna internationellt.

Det har gått 25 år sedan Swedish Style lanserades första gången. Satsningen visade upp samtidens svenska uttryck och lade grunden för långsiktiga relationer mellan Sverige och Japan; samarbeten som lever vidare än i dag.

Nu återuppstår Swedish Style i ny tappning. Årets upplaga främjar svensk design och hållbara livsstilsvarumärken, med fokus på relationer, synlighet och nya affärsmöjligheter på den japanska marknaden.

– Japan är en mycket viktig marknad för svenska företag. I år har det bla manifesterats i den nordiska paviljongen på världsutställningen Expo 2025 i Osaka. Därför är det glädjande att Swedish Style blir en mötesplats där många svenska designföretag får möjlighet att etablera nya affärskontakter, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör Svenska institutet.

Satsningen sker i samarbete med Sveriges ambassad i Tokyo, Business Sweden, Svenska Handelskammaren i Japan (SCCJ) och flera japanska partners, och genomförs i samband med DESIGNART TOKYO 2025 – en av Japans främsta plattformar för samtida design.
Under den tio dagar långa designfestivalen, som invigdes den 31 oktober, lyfts svensk form och kreativitet i en rad aktiviteter, från utställningar och samtal till publika samarbeten.

Bland årets huvudaktiviteter finns Swedish Style x The Conran Shop, en pop-up med ett urval svenska design- och livsstilsvarumärken i Tokyos nya stadsdel Azabudai Hills, samt flera samarbeten mellan svenska och japanska formgivare och företag.

Bland medverkande märks bland andra Stockholm Design Lab, Claesson Koivisto Rune, Monica Förster och Blå Station, som inleder ett nytt samarbete med den japanska butikskedjan ACTUS.
Den nordiska designtrion 1+1+1, där svenska Petra Lilja ingår, visar ett experimentellt samarbete som förenar tre nordiska uttryck.

Konstnären Björn Bengtsson deltar med verket Two Thousand Eight Hundred Twenty-one Days Part 2, som visas på konstfestivalen Sumida EXPO i Tokyo, i samarbete med den japanske ljudkonstnären Toshihiro Yanai. Tillsammans visar de på den mångfald av perspektiv och arbetssätt som kännetecknar svensk design, från det etablerade till det experimentella, i samverkan med japanska kollegor och publik.

Veckan avslutas med ett jubileumsfirande på Shibaura House,det ikoniska glashuset ritat av Kazuyo Sejima, där även Svenska institutets Woodlife Sweden-utställning kommer att visas i december.

Hela programmet och mer information.