Tre kommentarer på Sverige som kreativt varumärke

Svenska institutet (SI) har bett tre aktörer i kulturbranschen att kommentera bilden av Sverige som kreativt land. Camilla Läckberg, författare, Jenny Stjernströmer Björk, Netflix och Elisabeth Widlund Fornelius, Kreativ Sektor, berättar om varför Sverige fascinerar omvärlden och sätter Sverige på kartan - samtidigt som det finns potential att stärka det svenska varumärket.

Camilla Läckberg, författare och entreprenör, om omvärldens nyfikenhet på Sverige

Camilla är en av Sveriges internationellt bäst säljande författare. Hon har sålt 35 000 000 böcker som skildrar Sverige och har besökt jordens alla hörn. 

I över tjugo år har jag rest världen över för att prata om mina böcker. Det har tagit mig till jordens alla hörn, mycket Europa, men även Japan, USA, Sydamerika och Australien. Överallt möts jag av en enorm nyfikenhet på Sverige. För många har Sverige länge framstått som ett perfekt samhälle, med låg kriminalitet, full jämställdhet, ren natur, vänliga människor, och långa blonda människor. Därav tror jag en del av fascinationen för nordisk krim kommer från. Då den värld vi skriver om i våra böcker spräcker den bilden. Så ena delen av fascinationen kommer från det. Att vi visar på ett Sverige som bara delvis stämmer med den bild de har. Men den andra delen av fascinationen är igenkänning. Att de i mina böckers vardag känner igen sin egen vardag. Relationsproblem, utmaningar med att komma överens med svärmor, livet med småbarn och tusen andra saker till.  

Jag tror att svenska deckarundret, som jag är en del av, varit en viktig faktor i att sätta Sverige på kartan i världen. Jag är stolt över mitt land och det är alltid en glädje att resa runt världen och berätta om Sverige. Vi är ett litet land som trots det satt stora avtryck i världen inte bara vad gäller litteratur utan även områden såsom musik, film och vetenskap.  

Netflix har bland annat producerat den framgångsrika serien Young Royals i Sverige. Varför väljer ni Sverige?

Jenny Stjernströmer Björk, nordisk innehållschef på Netflix.

En av världens ledande underhållningstjänster med över 300 miljoner betalande medlemmar i över 190 länder.

På Netflix tror vi att de starkaste berättelserna är de som känns autentiska – formade av den lokala kulturen och berättade av de författare och filmskapare som känner den bäst. Sverige har alltid varit ett intressant land för oss, och vi är väldigt stolta över att producera lokala svenska titlar för våra svenska medlemmar, men också över att kunna dela dessa berättelser med mer än 300 miljoner medlemmar världen över.

Sverige har en enastående kreativ talangpool, både framför och bakom kameran, och vårt team här i Stockholm har haft förmånen att samarbeta med några av de allra bästa.

Young Royals är ett perfekt exempel på detta. Det är en unik svensk berättelse, skapad av svenska författare, skådespelare och filmskapare, men den har ändå berört publik över hela världen. Det är magin med autentiskt berättande: när det är troget sitt lokala ursprung kan det bli universellt.

Sveriges tradition av innovation och kreativitet gör landet till ett naturligt hem för berättelser som inspirerar, underhåller och reser över gränser, som till exempel Young Royals, Helikopterrånet och Släpp taget.

Känner du igen dig i SI:s slutsats att det finns potential i att stärka det svenska varumärket kopplat till kreativitet? 

Elisabet Widlund Fornelius, Kansliansvarig, Kreativ Sektor.

En ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, Musiksverige, KOMM – Sveriges Kommunikationsbyråer och Svenska Förläggareföreningen. 

Absolut, den slutsatsen håller vi med om. Internationellt är Sverige redan känt för enskilda kreativa succéer – från musikundret till spelvärlden – men det har sällan paketerats som en samlad styrkeposition. 

Kreativitet har länge varit en ”blind spot” i den traditionella bilden av Sverige som industrination. Potentialen ligger i att skifta den bilden: att visa att vår kreativitet inte bara är en krydda, utan en av de främsta motorerna för innovation, teknikutveckling och framtida konkurrenskraft. Det är en central del av Sveriges moderna identitet. 

Läs mer om Sveriges kreativa varumärke här.