Sammanfattning av rapportens slutsatser
Positiv bild men låg kännedom
Sverige har en positiv eller neutral bild i Japan, men kännedomen om landet och svenska varumärken är låg. Endast en av fyra deltagare i undersökningen kunde nämna ett svenskt företag, oftast Ikea eller Volvo. Dessutom känner majoriteten (65%) inte till svenska företags närvaro i Japan.
Sverige i japanska medier
Under 2022–2024 dominerade sport- och försvarsfrågor i rapporteringen om Sverige i japanska medier. Ämnen som välfärd, jämställdhet och genusfrågor förekom också, där Sverige ofta används som jämförelse med Japan.
Generationsskillnader i synen på Sverige
Äldre japaner har en tydligare och mer positiv bild av Sverige jämfört med yngre. De associerar Sverige med ett omtänksamt samhälle, hög livskvalitet och starka kunskaper inom hälsa och välfärd. Yngre har svagare associationer till Sverige. Trots låg kännedom ser både unga och äldre Sverige som en viktig aktör inom miljö- och klimatområdet.