Digitala ambassadörer bidrar till att attrahera studenter till Sverige

Sedan 2014 arbetar Study in Sweden-teamet på SI med digitala studentambassadörer. Ett arbete som har visat sig ge stor effekt vid studentrekryteringen till svenska lärosäten. Nyligen var Yan Wang, ansvarig för ambassadörsprogrammet, inbjuden till konferensen ContentEd i Manchester för att dela med sig av sina erfarenheter.
Närbild på en kvinna med mörkt hår och glasögon som står och berättar något .

Yan Wang, ansvarig för Study in Swedens digitala ambassadörsprogram, var tidigare i oktober inbjuden som talare på ContentEd, en konferens om innehållsstrategi och digital marknadsföring inom utbildningssektorn. Där delade hon bland annat med sig av sina erfarenheter av att arbeta med studentambassadörer för att skapa autentiskt och engagerande innehåll på Instagram. Årets konferens lockade över 200 deltagare från lärosäten och utbildningsinstitutioner runt om i världen.

– Studentambassadörer som visar upp sin vardag på digitala plattformar är ett viktigt verktyg för att skapa nyfikenhet för hur det är att studera i Sverige. Blivande internationella studenter uppskattar kontakten med studenter som redan befinner sig här och de digitala ambassadörerna har ofta en avgörande roll i deras beslutsprocess. Avgörande är att ambassadörerna delar med sig av sina erfarenheter utan att försköna – då får vi sökanden som fattat genomtänkta beslut och får glädje av sin tid i Sverige, berättar Yan Wang.

Studenternas berättelser skapar värdefullt innehåll

Att välja var man ska studera är ett stort och avgörande beslut som kräver noggrann research av blivande studenter. Även om det finns officiell information om högre utbildning i Sverige och ansökningsprocessen, förlitar sig blivande studenter oftast hellre på dem som redan studerar här för att få en inblick i studentlivet. De vill se och höra om studenternas egna upplevelser och få möjlighet att prata med dem för att få råd och insikter. Study in Sweden Digital Ambassador Programme startade redan 2014 och sedan dess har studentambassadörerna skapat en gedigen kunskapsbank med värdefullt innehåll som har inspirerat tusentals talangfulla studenter att välja Sverige som studiedestination.

– Varje hösttermin rekryterar vi ett antal studenter till programmet som delar med sig av sina erfarenheter på bloggar, Instagram, YouTube, WeChat, Weibo och Bilibili. Rekryteringsprocessen är noggrant utformad för att hitta studenter som är bekväma med att skapa genuint innehåll som kan engagera blivande studenter. Vi ägnar sedan mycket tid åt att handleda dem och vidareutveckla verksamheten, säger Yan Wang.

En realistisk bild av livet som student i Sverige

Studentambassadörerna har olika bakgrund och studerar vid olika svenska lärosäten och visar på så sätt upp en bredd av perspektiv. På Instagram delar de allt från inlägg som förklarar tentamensprocessen och den akademiska kulturen till överlevnadstips för svenska vintrar, budgetråd och inblickar i livet på en studentkorridor. Bland den senaste tidens blogginlägg finns exempelvis artiklar som “From Nairobi warmth to Swedish winters: my first months”, “Should you choose a larger city over a smaller one?” och “Finding an internship in Sweden”.

– En hög grad av autenticitet, men med ett engagerande och lockande tilltal, är avgörande för att blivande studenter ska få en realistisk bild av livet i Sverige, och det är detta vi strävar efter att uppnå, säger Yan Wang.

Internationella studenter ger Sverige en ekonomisk injektion

Förra året publicerade SI en rapport som visar den ekonomiska betydelsen av internationella studenter. Rapporten visade att utbildningssektorn i Sverige är en ekonomisk motor, jämförbar med den svenska musikexportens framgång. Varje år ger internationella studenter som väljer att studera i Sverige en ekonomisk injektion på 3,5 till 4 miljarder kronor till den svenska ekonomin. De som sedan stannar kvar och etablerar sig på den svenska arbetsmarknaden bidrar också till att tillgodose kompetensbehoven hos svenska företag och stärker Sveriges konkurrenskraft.