Global Soft Power Index 2025: Sverige på plats 11 bland 193 länder

Den globala undersökningen Global Soft Power Index (GSPI) kartlägger hur 193 länder uppfattas internationellt. I årets undersökning klättrar Sverige en placering och rankas nu på plats 11. Med ett starkt anseende inom samhällsstyre, hållbarhet och inkluderande värderingar har Sverige särskilt hög attraktionskraft i Europa, Nordamerika och delar av Asien. Samtidigt påverkar geopolitiska händelser bilden av Sverige i vissa regioner.

Undersökningen Global Soft Power Index (GSPI) rankar 193 länder utifrån deras ”mjuka makt” genom att tillfråga en allmänhet i 101 länder om hur de uppfattar andra länder inom områden som samhällsstyre, hållbarhet, handel och investeringar, internationella relationer samt människor och värderingar. Idén om mjuk makt lanserades av Harvardprofessorn Joseph Nye på 1990-talet och handlar om ett lands förmåga att få igenom sin vilja med attraktion snarare än tvång.

Jämfört med förra året är det stabilt i toppen. USA är fortfarande det land som anses ha mest mjuk makt, trots försämringar inom t ex samhällsstyre. Kina går starkt och återfinns för första gången på andra plats, en placering högre än förra året. Kina följs av Storbritannien, Japan och Tyskland. Sydkorea har stärkt sitt anseende mest och rankas nu på plats 12. Hur länder ser på varandra påverkas av bland annat geopolitiska spänningar och av hur man uppfattar ett lands värderingar, agerande och kan också påverkas av händelser som länderna förknippas med. I år noterar vi att Israels och Ukrainas mjuka makt fortsätter att minska, medan Ryssland bibehåller sin placering. Synen på Ryssland har förbättrats i några av de länder där GSPI genomförs.

Positiv trend för Sverige globalt

Trenden för Sverige är positiv över tid och Sverige rankas i år på plats 11, jämfört med plats 12 förra året. Sveriges goda rykte är en styrka och bygger på en uppfattning om Sverige som ett tolerant, inkluderande land med en attraktiv livsstil och ett stabilt samhällstyre. Sverige återfinns på plats två inom alla dessa attribut och anses också i mycket hög utsträckning vara ett pålitligt land som bidrar till en hållbar framtid. Där rankas Sverige på plats två respektive fyra. Sverige finns också bland de 10 högst rankade länderna inom områden som handel och investeringar och internationella relationer. Till utmaningar för Sverige hör att kännedomen om landet är relativt låg utanför Sveriges närområde.

Sveriges attraktionskraft störst i väst

Olika undersökningar har de senaste åren visat att synen på Sverige varierar mellan länder, det framträder även i GSPI. Det beror på bland annat varierande kännedom och relationer med Sverige, men är även en konsekvens av att bilden av Sverige i en del kontexter har utmanats av exempelvis koranbränningar och av den så kallade LVU-kampanjen, ibland av Natoansökan. I vissa kontexter rapporterar medier också om utvecklingen inom kriminalitet i Sverige. Hur bilden av Sverige påverkas hänger samman med vilken bild människor bär med sig sedan tidigare, i vilken utsträckning man sympatiserar med Sveriges inriktning och värdegrund och vilken kännedom och erfarenheter man har av Sverige.

En jämförelse mellan hur Sverige uppfattas i olika världsdelar visar att Sveriges attraktionskraft är störst i andra europeiska länder samt i Nordamerika. Även i Asien är synen på Sverige överlag mycket positiv. I MENA-länderna är uppfattningen om Sverige inte riktigt lika positiv, men i några länder som SI har tittat närmare på ses förbättringar jämfört med förra året.

Norden har mer positiv syn på svenskt samhällsstyre

I Sveriges nordiska grannländer finns den mest positiva synen på Sverige. Bland 193 länder rankas Sverige på plats två i Norge och Danmark och på plats tre i Finland. De nordiska länderna följer noga utvecklingen i Sverige och medierna rapporterar dagligen om nyhetshändelser och ofta om den politiska utvecklingen. Bilden av Sverige har de senaste året utmanats inom vissa områden, samtidigt som den övergripande bilden har varit och är mycket positiv. Årets GSPI visar också på en positiv utveckling jämfört med förra året. Sverige anses vara ett mer tryggt och säkert land. Även synen på svenskt samhällsstyre har blivit mer positiv, särskilt i Norge och Finland. Där har Sverige gått från att rankas på plats 16 i länderna till nu på plats fyra respektive åtta. I Danmark rankas Sverige på plats 6 jämfört med 7 förra året.

USA och Kanada har ljus syn på svenskt näringsliv

USA och Kanada är mycket viktiga handelspartners för Sverige och GSPI visar att allmänheten har en mycket positiv övergripande syn på Sverige och på Sverige som ett land ha handelsrelationer med. Nordamerikanerna tycker i hög grad att det svenska näringslivet präglas av ekonomisk stabilitet och svenska företag anses vara lätta att göra affärer med. Sverige uppfattas också i mycket hög utsträckning bidra till en hållbar utveckling. I Kanada anser man att Sverige är det land som i allra störst utsträckning bidrar till den gröna omställningen – Sverige rankas på plats ett. Allmänheten i USA och Kanada har också en mycket positiv syn på Sverige som en internationell aktör och anses ha goda relationer till och bistå andra länder. Uppfattningen kan ha förstärkts av Sveriges Natomedlemskap och stödet till Ukraina, som har uppmärksammats positivt i engelskspråkiga medier.

Återhämtning i Mellanöstern och Nordafrika

I samband med koranbränningarna och LVU-kampanjen utmanades bilden av Sverige i Mellanöstern, Nordafrika och i viss utsträckning Asien. Bilden av Sverige som ett tolerant och inkluderande land och synen på svenskt samhällsstyre försämrades. Sverige ansågs också i lägre utsträckning än tidigare ha goda relationer med andra länder. En bidragande anledning kan ha varit att Sveriges Natomedlemskap inte har tagits emot väl överallt. Idag tycks dock bilden av Sverige i flera avseenden ha återhämtat sig jämfört med förra året, särskilt i Turkiet där Sverige får sin högsta placering sedan GSPI startade. Sverige rankas på plats åtta. Sveriges övergripande placering har även stigit i Marocko, Egypten och Irak, där Sverige nu finns på plats 19, 22 respektive 17 – Sveriges rykte har generellt förbättrats. Det gäller även i Saudiarabien där Sverige jämfört med förra året anses vara ett mer tolerant och inkluderande land. Synen på svenskt samhällsstyre har också överlag förbättrats, med ett undantag. Sverige anses i lägre utsträckning respektera mänskliga rättigheter. Sverige anses inte heller på samma sätt vara ett land som bistår andra länder, men i övrigt har uppfattningen om Sverige internationella hållning förbättrats.

Sverige har attraktionskraft i Asien

Bilden av Sverige är positiv i Japan, Sydkorea och Kina. Mest positiv är den i Japan, men i samtliga länder anser att Sverige har tydliga styrkor inom handel och investeringar, internationella relationer, samhällsstyre samt inom utbildning och vetenskap. I Kina har det jämfört med förra året skett en tydlig förbättring, särskilt inom ekonomisk stabilitet och affärsklimat. Det kan också vara gynnsamt för relationerna, inom t ex handelsområdet, att Sverige uppfattas ha en attraktiv livsstil samt vara ett tryggt, säkert och pålitligt land som står för tolerans och inkludering. Inom det senare området har dock synen på Sverige försämrats jämfört med förra året i både Japan och Sydkorea. En annan utmaning, som Sverige brukar dela med andra europeiska länder, är att man i länderna i Asien har negativ syn på den framtida tillväxtpotentialen.

I Indien är uppfattningen om Sverige inte lika positiv som i Japan, Sydkorea och Kina. En bidragande orsak kan vara att kännedomen om Sverige är lägre. Sverige rankas på plats 20 bland 193 länder. Uppfattningen om svenskt samhällsstyre har förbättrats något medan synen på Sverige som ett tryggt och säkert land har försämrats jämfört med förra året.  Sverige är inte heller ett av de allra högst rankade länderna inom t ex handel och investeringar, men synen på Sverige blivit mer positiv de senaste åren.

Sveriges nationsvarumärke står sig starkt

Sammantaget visar årets GSPI att Sveriges nationsvarumärke står starkt i en tid som stundtals präglas av geopolitiska spänningar och protektionism. Den svenska samhällsmodellen, livsstilen och Sveriges bidrag internationellt har stark attraktionskraft i många länder. Att uppfattningen om Sverige är mycket positiv på de marknader som är viktigast ur handelssynpunkt, Europa och Nordamerika, utgör en god utgångspunkt för fortsatta relationer. Detsamma gäller i Asien, där den mer positiva synen på svenskt affärsklimat i Kina kan vara av betydelse.

För att uppfattningen om Sverige framöver ska utvecklas i positiv riktning i MENA-länder, där årets undersökning visar på vissa förbättringar, är det fortsatt viktigt med faktabaserad kommunikation om Sverige och relationsskapande insatser.