Vi lever i en tid då demokratiska värderingar, handel och internationellt samarbete utmanas. Samtidigt ökar konkurrensen om investeringar, talanger och förtroende. Sverige har på senare år utsatts för påverkanskampanjer och hybridhot. Detta sammantaget gör att vi behöver en gemensam kraftsamling för Sverige som varumärke.
– I en tid av ökade informationshot och internationella utmaningar är en stark och faktabaserad Sverigebild viktigare än någonsin. Den nya strategin är resultatet av en bred nationell kraftsamling och syftar till att ge alla som verkar internationellt ett gemensamt verktyg för att bygga relationer, öka förtroendet och främja Sveriges långsiktiga intressen, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Till skillnad från tidigare kommunikationsstrategier för Sverige, som tagits fram av en mindre krets myndigheter, har denna strategi formats genom en bred och inkluderande process. Strategin har på så sätt en djup förankring hos de som kommer att arbeta med den.
Ett stort antal representanter för näringsliv, akademi, myndigheter, regioner och bransch- och intresseorganisationer har deltagit. Sammantaget har över 300 personer fått lämna inspel på hur strategin bäst ska utformas. Deras samlade erfarenhet, kunskap och insikter ligger till grund för strategin i kombination med kunskapsunderlag såsom exempelvis World Value Survey, Nation Brand Index och SI:s egna studier om Sverigebilden. Strategin belyser därmed faktabaserade styrkeområden där Sveriges står sig väl internationellt.
Strategin är avsedd att användas av en bredd av aktörer – från svenska ambassader och företag till myndigheter och branschorganisationer. Den erbjuder vägledning och stöd i allt från opinionsbildning till marknadsföring och internationella samarbeten. Användningen kan anpassas efter verksamhetens syfte, målgrupp och lokala kontext – det kan handla om allt från sociala medier-inlägg och seminarier till debattartiklar och affärspresentationer.
Strategi för en starkare Sverigebild i utlandet
Med den nya Sverigebildsstrategin vill vi samla kraften hos alla som på olika sätt representerar Sverige i världen. Ju fler aktörer som sprider en faktabaserad och positiv bild av Sverige och svenska lösningar, desto starkare blir genomslaget för Sverige i världen. Tillsammans stärker vi bilden av Sverige som en öppen, pålitlig och kreativ partner.
Som ett komplement till strategin publicerar SI idag en Rapport om varumärket Sverige 2025 som visar hur Sverige presterar i internationella jämförelser i relation till de styrkor som lyfts i den nya strategin.