Vad tror du kan förklara att bilden av Sverige på en övergripande nivå är lika positiv som 2020, trots en del negativ medial uppmärksamhet kring Sverige?
Sverige uppfattas nog av många ungrare som ett välfärdsland med bra samhällsservice, hög levnadsstandard och många framgångsrika och innovativa företag som Ikea, Volvo och Saab – men också Spotify och Minecraft. Även kända svenskar som Abba, Alexander Skarsgård, Ruben Östlund och Camilla Läckberg bidrar nog till en positiv bild av Sverige. När jag möter ungdomar på ungerska skolor vill de gärna tala om svensk syn på miljö och klimat, och Greta Thunberg är fortfarande känd i yngre kretsar.
De flesta ungrare saknar erfarenhet av Sverige. Hur skulle du beskriva intresset för Sverige i Ungern?
Många ungrare är nog nyfikna på Stockholm som en vacker och aningen exotisk huvudstad, men också svensk musik och svensk mat. Köerna till köttbullarna och kanelbullarna på IKEA är alltid väldigt långa här i Budapest. Svensk litteratur, inte minst svenska deckare, bidrar nog också till att väcka intresse för det som nog uppfattas som lite mystiskt i Europas nordliga utkant. Jag har också märkt att det finns ett särskilt intresse för samer och den samiska kulturen, kanske till följd av vissa böcker och filmer som har fått uppmärksamhet på senare år.
Många ungrare, två tredjedelar, vill se mer samarbete med Sverige. Vilken potential ser du för svenska aktörer i Ungern?
Det finns runt 150 svenska företag på plats i Ungern, så potentialen för utbyte och samarbete är väldigt stor. Innovationssamarbetet kring Gripen-projektet är ett mycket bra exempel, som förhoppningsvis kan växa och utvecklas under lång tid framöver. Jag tror att det finns en stor potential för svenska aktörer att verka i Ungern med avstamp i den nyfikenhet på Sverige och svenska lösningar som finns här.
Läs hela rapporten här: Bilden av Sverige i Ungern