Ny studie: Oförändrad attraktionskraft för Sverige i Polen trots utmanande mediebild

Sveriges attraktionskraft bland polacker är lika stark som tidigare. Samhällsutmaningar har utgjort en tydlig del av mediebilden av Sverige, men en majoritet har liksom för fem år sedan en positiv uppfattning om Sverige. Det visar en ny studie från Svenska institutet (SI) om synen på Sverige i Polen.
Bilden är ett rapportomslag och visar två personer stående vid ett hav

Studien visar bland annat att:  

En majoritet i Polen har liksom 2020 en positiv eller neutral uppfattning om Sverige.

Bilden av Sverige har förskjutits i negativ riktning, men de fria associationerna till Sverige är övervägande positiva. Sverige anses vara modernt, öppet, vackert och stabilt och en mycket liten andel är negativt inställd till landet.  

Medier i Polen har de senaste åren lyft samhällsutvecklingen i Sverige med fokus på invandring och brottslighet.

Ämnena finns liksom natur och turistattraktioner med bland de flest har hört om kopplat till Sverige.  

Stora delar av befolkningen i Polen saknar helt erfarenhet av Sverige och kännedomen om landet är begränsad.

De som har erfarenhet av Sverige är oftare positivt inställda till Sverige än de som saknar erfarenhet av Sverige.  

Sveriges attraktionskraft i Polen är stark och stabil över tid.

Cirka 80 procent anser att Sverige är ett attraktivt turistmål. En nästan lika stor andel tycker att svenska produkter och varumärken är attraktiva. Unga kvinnor är i högre grad än andra lockade av studier i Sverige och anser att Sverige är ett attraktivt land att bo och arbeta i.  

Två tredjedelar bland polackerna vill se mer samarbete med Sverige.

Sverige anses främst ha kunskap och erfarenhet inom områden som mänskliga rättigheter, miljö- och naturskydd, jämställdhet samt utbildning och forskning. Hälsa och välfärd samt mänskliga rättigheter hör till det som anses vara viktigast att ta itu med i Polen.

Läs studien här: Bilden av Sverige i Polen