SI:s studie om bilden av Sverige i Ungern visar bland annat att:
Bilden av Sverige i Ungern är stabil på en övergripande nivå. En majoritet har liksom 2020 en positiv uppfattning. De fria associationerna till Sverige är övervägande positiva och stora andelar har liksom 2020 en positiv syn på det svenska samhället och Sveriges internationella hållning. Andelarna har minskat något men en mycket liten andel bland den ungerska allmänheten är negativt inställd till Sverige.
Över tid har nyhetsmedier i Ungern alltmer lyft samhällsutvecklingen i Sverige med fokus på invandring och brottslighet. Ämnet har också varit stort i sociala medier. Invandring och brottslighet finns med bland dem ämnen den ungerska allmänheten i störst utsträckning har noterat, men välfärd är det ämne allra flest har noterat.
Sveriges attraktionskraft i Ungern har ökat över tid. Nästan 80 procent anser att Sverige är ett attraktivt turistmål. Drygt 70 procent tycker att svenska produkter och varumärken är attraktiva.
Många bland den ungerska allmänheten saknar helt erfarenhet av Sverige och kännedomen om landet är begränsad. Att ha kommit i kontakt med svenska produkter eller varumärken är liksom i andra länder den vanligaste erfarenheten.
Två tredjedelar bland ungrarna vill se mer samarbete med Sverige. Sverige anses främst ha kunskap och erfarenhet inom miljö- och naturskydd samt mänskliga rättigheter. Utbildning och forskning uppfattas också vara styrkeområden för Sverige och områdena anses också tillhöra Ungerns främsta utmaningar.
Läs hela rapporten här: Bilden av Sverige i Ungern
Läs hela kommentaren från Diana Madunic här: ”När jag möter ungdomar på ungerska skolor vill de gärna tala om svensk syn på miljö och klimat”
Här kan du anmäla dig till Svenska institutets utblick: Bilden av Sverige i utlandet