Stockholm Fashion Week lyfter hållbarhetsfrågor i sin första digitala upplaga

Den 25–27 augusti tar modeveckan i Stockholm steget in i ”det nya normala” och äger rum helt digitalt. Fokus ligger på vad branschen kan göra för att hålla den globala uppvärmningen under 1,5 grader, och för att modevärlden ska vara inkluderande och tillgänglig för alla.

Många svenska modevarumärken har idag en ambitiös hållbarhetsagenda, som stöttas av organisationer, institutioner och initiativ som delar samma mål. Men mer behöver göras om klimatmålet ska kunna nås och modebranschen ska förbli relevant.

– Det är avgörande att alla aktörer i branschen tar ett helhetsgrepp om de stora hållbarhetsfrågorna. Vi behöver jobba tillsammans globalt och peka ut riktningen för framtiden, säger Catarina Midby, generalsekreterare för branschorganisationen Swedish Fashion Association.

I samarbete med Designprogrammet Swedish Design Movement och Svenska institutet arrangerar Swedish Fashion Association under veckan två så kallade Deep Dive Discussions, ett om den akuta klimatfrågan under rubriken ”Fashion’s 1,5 Pathway” (25/8 kl 16), och ett där mångfaldsfrågorna kommer att avhandlas på temat ”An Inclusive Exclusive” (26/8 kl 10).
Dessutom kommer Sandra Roos, forskare vid RISE och nyrekryterad hållbarhetschef för KappAhl, att reda ut begreppen kring det flertal ”osanna sanningar” som florerar runt hållbarhet i modeindustrin i seminariet ”Fact or Fiction” (26/8, kl 13).

– Vi är glada att kunna vara med och lyfta hållbarhetsfrågorna på den viktiga internationella arena som Stockholm Fashion Week utgör. Modebranschen i Sverige har lång erfarenhet av att arbeta med hållbarhet och svenska företag kan i bästa fall både inspirera och lära sig av sina internationella kollegor under veckan, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.

För information om hela programmet