Den 7 september startar omröstningen på designpriset.se där hela design-Sverige får vara med och rösta fram årets vinnare som sedan presenteras den 12 november. Fyra av Svenska institutets produktioner har i år blivit nominerade till Svenska Designpriset.

I kategorin Information digital är webbplatsen Study in Sweden nominerad, i ett projekt där Svenska institutet har samarbetat med byråerna Futurniture och Delorean. Study in Sweden är Sveriges uppdaterade officiella webbplats för högre utbildning i Sverige för blivande och nuvarande internationella studenter. Varumärkesarbetet som ligger till grund för webbplatsen har också nominerats för The Drum Digital Advertising Awards i kategori Most Effective Use of Data for Creativity och för The PIEoneer Awards i kategori Best Private – Public Partnership.

Study In Sweden

I kategorin Information, print är Electionville nominerat. Electionville är ett golvspel som ska engagera och utbilda ungdomar internationellt i hur demokrati funkar. I spelet får deltagarna arbeta med och praktisera viktiga demokratiska värderingar som inkludering, deltagande och jämställdhet. Electionville är en anpassning av Fabel och SKR:s ”Spelet om Valköping” och SI kommer under hösten även att lansera en version i digitalt format. I projektet har SI arbetat med byrån Kidler.

I kategorin Identitet Redesign är uppdateringen av Sveriges visuella identitet nominerat. Sveriges visuella identitet lanserades 2013 och har nu genomgått en omfattande uppdatering där alla designelement och riktlinjer även är tillgänglighetsanpassade. Projektet är ett samarbete med designbyrån Söderhavet och med Visit Sweden, Business Sweden och Utrikesdepartementet och kommer lanseras under hösten 2020.

Svenska institutet är också nominerad i kategorin Rörlig bild – Redaktionell: I filmen ”changing the world with drones” får vi möta Helena Samsoe, drönardrottningen som startat och driver drönarföretaget GLOBHE och som med hjälp av drönare vill förändra världen till det bättre. Filmen är en del av ett dokumentärt filmkoncept för Youtube, som ska väcka nyfikenhet för Sverige. Konceptet riktar sig till en ung internationell målgrupp som är intresserade av ämnen där Sverige har en tongivande roll såsom hållbarhet, innovation och samhällsfrågor, som integration, kultur och jämställdhet.

– Vi vill berätta om Sverige, demokrati och mänskliga rättigheter på ett sätt som engagerar och intresserar. Det gör vi genom att samarbeta med kreatörer, formgivare, skribenter och andra experter. Det är väldigt kul att fyra av dessa samarbeten nu uppmärksammas i Svenska Designpriset. Det blir ett kvitto på att den lyhördhet för uppdraget och omsorg för detaljerna som kännetecknat processen, även syns i slutprodukten, menar Otto Degerman som ansvarar för SI:s grafiska produktion.

Läs mer om priset, de nominerade och rösta på Svenska Designprisets webbplats.