She Entrepreneurs är ett ledarskapsprogram i hybrid format som varje år samlar 30 drivna kvinnliga entreprenörer som driver framgångsrika företag med fokus på hållbarhet och som bidrar till att driva på social och/eller miljömässig förändring i mellanöstern, Nordafrika och Turkiet.
Den senaste veckan har de 30 deltagande entreprenörerna från Algeriet, Egypten, Iran, Jordanien, Libanon, Marocko, Palestina, och Tunisien dykt djupt in i ämnet ledarskap och hur man bäst leder sig själv och sina team. De har inspirerats på Stockholm Impact Week, anordnad av stiftelsen Norrsken och Stockholms stad, och nätverkat med svenska ledare inom företag och organisationer och diskuterat tillväxt och påverkansarbete.
Huvudfokus för veckan var workshops, diskussioner och mentorsessioner som fokuserade på hur entreprenörernas egna företag kan växa och ha en ännu större tillväxt och påverkan. En viktig del i programmet är just nätverket menar många deltagare:
– Något jag har insett under She Entrepreneurs är kraften i gemenskapen. Vi har inte alltid den här lyxen att sitta ner med likasinnade och diskutera våra affärsidéer och våra utmaningar, säger Hanine Ghannam, grundare av Mortben, ett företag för hållbar mat i Libanon.
Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet, betonar också hur viktiga relationer är:
– Idag har samhället större förväntningar på entreprenörer att hjälpa till att bygga en bättre framtid, vilket är en enorm uppgift. På Svenska institutet arbetar vi för att bygga relationer eftersom det är det enda sättet vi kan skapa en bättre framtid tillsammans.
Här kan du få veta mer om She Entrepreneurs: www.si.se/she