Svenska institutets stöd bidrar till att ukrainska medialedare utbildas under fullskaligt krig

I juni avslutades den första omgången av det fyra månader långa utbildningsprogrammet Educating Ukrainian Media Managers (EUMM), finansierat av Svenska institutets SI Ukraine Cooperation Programme. Under fullskaligt krig har fokus inte bara legat på medier utan även på motståndskraft, anpassning till en ny verklighet och hur man inspirerar sina medarbetare mitt i mörkret.
Tre personer som är arrangörer till utbildningsprogrammet poserar tillsammans.

I ett krigsdrabbat land där medier spelar en avgörande roll för att informera, utbilda och granska makten, ställs medieorganisationer inför extrema utmaningar. Ukrainska medier kämpar med minskade intäkter, personalflykt, förstörd infrastruktur och en konstant säkerhetsrisk för journalister. Samtidigt förväntas de agera både informationsbärare och demokratiska vakthundar i ett globalt polariserat informationslandskap.

Mot denna bakgrund har Medieinstitutet Fojo vid Linnéuniversitetet tillsammans med Journalistinstitutet vid Taras Sjevtjenko-universitetet i Kiev samt Stockholms Handelshögskola i Riga arrangerat utbildningsprogrammet EUMM för ukrainska medieledare. Deltagarna är högre chefer från både nationella och regionala mediehus, samt lärare vid journalistinstitutet.

Stort engagemang hos deltagarna
Utbildningen,som inleddes i mars i år, finansieras av Svenska institutets projektstödsprogram SI Ukraine Cooperation Programme som en del av SI:s uppdrag och arbete att verka för en demokratisk utveckling i Ukraina. Fokus har inom utbildningen legat på teman som strategiskt ledarskap, ekonomisk hållbarhet, kriskommunikation, teamutveckling, marknadsföring och integration av AI-verktyg i redaktionella arbetsflöden. Föreläsare är både ukrainska och internationella experter och programmet har bidragit till att rusta mediehusen med kunskap och strategier som gör dem mer motståndskraftiga – både under kriget och i framtida återuppbyggnadsfaser.

Den avslutande modulen på kursen hölls i juni i Kiev. Trots upprepade flyglarm i huvudstaden kunde utbildningen genomföras utan avbrott – ett tydligt bevis på deltagarnas uthållighet och engagemang för medieutveckling även under hot.

– Vi har inte bara pratat om medier, säger Andrii Bystrov som är programchef på Ukrainska Pravda och en av deltagarna. – Vi har pratat om överlevnad. Om att anpassa sig till nya verkligheter. Om att bygga förtroende hos publiken. Och om ledarskap som förmågan att inspirera sitt team – även mitt i mörkret.

Avgörande kompetens för ukrainska medier i krigets föränderlighet.
Den avslutande modulen leddes bland annat av Gaigysyz Geldiyev från Jnomics Media.

– Det var ett privilegium att få hålla sessioner i Kiev tillsammans med några av de mest motståndskraftiga ledarna inom Ukrainas oberoende medier. Inte i en skyddad bubbla – utan mitt i verklighetens kaos, säger Geldiyev. – Det som berörde mig mest var inte frågorna eller fallen vi diskuterade, utan modet och beslutsamheten att fortsätta bygga, oavsett omständigheter.

En central lärdom från programmet var förmågan att fatta välgrundade och strategiska beslut i osäkra tider – en avgörande kompetens för ukrainska medier i krigets föränderlighet.

Ett praktiskt och dynamiskt program
-Vi är övertygade om att deltagarna återvänder till sina redaktioner bättre rustade, med stärkt självförtroende och ett bredare nationellt och internationellt nätverk. Det är kärnan i programmet: att bidra till att ukrainska medier förblir motståndskraftiga, relevanta och har genomslagskraft trots ständig press säger Veronika Menjoun som ansvarar för projektet på Medieinstitutet Fojo.

– Vi arbetade inte med ”typiska studenter”, utan med erfarna chefer som redan idag fattar avgörande beslut i sina redaktioner, säger Edgars Spuravs, chef för Media Center vid Handelshögskolan i Riga. – Därför var programmet praktiskt, dynamiskt och inte akademiskt.

Arrangörerna betonar också vikten av att förankra kunskapen lokalt för att skapa långsiktiga effekter: – Vi tror på utbildning som är rotad i verkligheten. Och vi vill att program som detta föds och växer här i Ukraina, säger Yuliia Nesteryak, ukrainsk programkoordinator och docent vid Journalistinstitutet.

Programmet genomförs i samarbete mellan Fojo Media Institute (Linnéuniversitetet, Sverige), Handelshögskolan i Riga och Journalistinstitutet vid Taras Sjevtjenko-universitetet i Kiev, med finansiellt stöd från Svenska Institutet. Syftet är att stärka det strategiska, ekonomiska och ledarskapsmässiga kunnandet hos ukrainska mediechefer i en tid av fullskaligt krig. Ansökan till nästa omgång av Educating Ukrainian Media Managers (EUMM) öppnade första vecka i september.

En ny utlysningsomgång inom SI Ukraine Cooperation Programme kommer öppna mot slutet av året. Läs mer om programmet här: SI Ukraine Cooperation Programme – Svenska institutet