Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken

I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
En man hoppas i vattnet från en brygga

Anholt Nation Brands Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos och bedömer styrkorna i 50 nationsvarumärken.

I årets studie befäster Sverige sin placering bland de tio bäst rankade tillsammans med några av världens starkaste ekonomier. Mest positiv är uppfattningen om Sverige i Tyskland och Kanada. Sett över en tioårsperiod finns dock en negativ trend för bilden av Sverige i Saudiarabien, Indien och Kina.

– Bilden av Sverige fortsätter att vara positiv och stabil över tid. Det är särskilt glädjande att vi ser en snabb återhämtning i Turkiet från föregående år. Den stora uppmärksamheten kring koranbränningar och Sveriges Natoprocess påverkade bilden, men vi ser nu att försämringar kan vara kortsiktiga om bilden av landet sedan tidigare är stark, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.

Studien visar även att:

  • Sverige har en tydlig profil
    Sveriges styrkeområden – till exempel samhällsstyre samt miljö- och klimat – är desamma i olika delar av världen. Trots relativt låg kännedom har många tydliga associationer till Sverige.
  • En alltmer polariserad värld påverkar hur människor ser på andra länder
    Bilden av Sverige är mest positiv i västländerna och något mindre positiv Brics+-länderna (ursprungligen Brasilien, Ryssland, Indien, Kina, Sydafrika, sedan utökade med Egypten, Etiopien, Förenade arabemiraten, Iran och Saudiarabien).
  • Sverige är attraktivt för handel och investeringar respektive som turistdestination
    Sverige uppfattas som ett land med hög livskvalitet och jämlikhet i samhället. Naturen är en viktig faktor för Sverige som turistdestination.
  • Erfarenhet av Sverige ger mer positiv uppfattning som skapar motståndskraft
    De som tagit del av Sverige genom besök, svenska produkter eller information om Sverige har en mer positiv bild.

Andra länders placeringar

Få länder stärker sin position jämfört med förra året. Krig, konflikt och lågkonjunktur har en polariserande effekt samtidigt som respondenterna ofta är mindre positivt inställda till andra länder. På en övergripande nivå finns dock en stabilitet. Samma nationsvarumärken som föregående år placerar sig bland topp tio i årets studie, med mindre inbördes förflyttningar.

Anholt Nation Brands Index (NBI) är en årlig undersökning som mäter styrkan i länders nationsvarumärken. Undersökningen genomförs mellan slutet av juni och början av augusti och bygger på frågor till 50 000 respondenter i 20 länder.

Panelländerna har valts för att representera en stor andel av världens befolkning och BNP, och är länder med ett ekonomiskt och kulturellt inflytande. Med anledning av de sanktioner som införts mot Ryssland har ingen ny datainsamling gjorts i landet och 2023 års data har återanvänts.

NBI 2024