I går invigdes Sweden lounge på House of Sweden i Washington. Rummet har inretts med möbler skapade av en rad framstående svenska möbelföretag. Loungen är en hyllning till svensk möbeldesign – en värld där estetik möter funktion och hållbarhet är en självklarhet. Svenska designers och möbelföretag är kända för både funktionalism och tidlös enkelhet samt för förmågan att kombinera tradition med innovation.
De medverkande företagen är: Blå Station, Byarums Bruk, Design House Stockholm, Fogia Gärsnäs, Kasthall, Lammhults, Massproductions, Nola, Näfveqvarn, Offecct /Flokk, Stina Löfgren, String Furniture, Svensson, Swedese, Wästberg Lighting och Zilenzio.
Samtliga företag finns representerade på den amerikanska marknaden och syftet är att ytterligare stärka synligheten för svensk design i USA.
– USA är en av Sveriges viktigaste handelspartners. Svensk design ligger i den absoluta frontlinjen för hållbarhet och designhöjd och vi har en stor mängd internationellt efterfrågade formgivare. Det är glädjande att denna centrala plats nu fungerar som både mötesplats och showroom för svensk design, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Svenska institutet har i uppdrag att främja de kulturella och kreativa branscherna (KKB) i enlighet med regeringens utrikeshandelsstrategi. Syftet är att svenska företag ska stärka sin position som handelspartner internationellt och vara en prioriterad partner för grön och digital omställning.
Läs mer om de medverkande i broschyren Sweden Lounge Visual Concept Si_SwedenLounge_VisualConcept_V1