– Internationella studenter tillför stora rena ekonomiska vinster, men också erfarenhetsutbyte och förbättrad innovationsförmåga, konstaterar SI:s generaldirektör Madeleine Sjöstedt.
Förra året kunde SI berätta att rapporten Den ekonomiska effekten av internationella studenter visade att utbildningsbranschen är en sektor jämförbar med det svenska musikexportundret. Internationella studenter som studerar i Sverige bidrar årligen med 3,5 till 4 miljarder kronor till svensk ekonomi. De som sedan etablerar sig på arbetsmarknaden bidrar även till kompetensförsörjning av svenska företag och stärkt konkurrenskraft för Sverige.
På SI arbetar Study in Sweden-teamet kontinuerligt med att nå ut till fler internationella studenter och öka intresset för Sverige som studiedestination. Sedan pandemin anordnar man egna virtuella mässor tillsammans med svenska lärosäten. Mässorna är ett effektivt verktyg för lärosätenas studentrekrytering eftersom SI:s målgruppsanpassade digitala kommunikation bidrar till att rätt personer besöker de virtuella mässorna.
– För oss är det en självklarhet att delta på samtliga digitala mässor som Svenska institutet anordnar. En grundförutsättning för alla lärosäten är att fler studenter får upp ögonen för Sverige som studiedestination. För Linnéuniversitetet, som inte är lika välkänt som vissa andra svenska lärosäten, är mässorna oerhört viktiga för att sprida kunskap om Sverige och hjälper oss att få fler och bättre studenter, säger Stefan Haglund, kommunikationsstrateg, Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation, Linnéuniversitetet.
I höst arrangerar Study in Sweden fyra virtuella mässor för att möta presumtiva studenter som är intresserade av att studera i Sverige. Mässorna riktar sig mot olika regioner och täcker in flera olika tidszoner. Totalt har 25 lärosäten anmält sig till en eller flera av mässorna, och intresset från studenterna är stort.
Den första av höstens mässor ägde rum i slutet av september och vände sig till personer från Europa, MENA-regionen och Afrika. Totalt besöktes mässan av nästan 1 500 studenter från över 120 länder. Av dessa besökte 964 Study in Sweden-montern för att lära sig mer om hur det är att studera på mastersnivå i Sverige. Under mässan hade de möjlighet att träffa och interagera med representanter från de 25 lärosäten som deltog och med Study in Sweden-teamet.
– Många studenter är redan intresserade av Sverige och har viss kännedom om landet men de personliga mötena är värdefulla för att berätta om Sveriges konkurrensfördelar och hur det är att leva och studera här, säger Hannah Maxwell, samordnare för Study in Sweden.
Läs mer på studyinsweden.se