I dag samlades Nationella rådet för varumärket Sverige för ett första konstituerande möte

Nationella rådet för varumärket Sverige ska, under ledning av SI, ansvara för en kommunikationsstrategi för Sverige i utlandet. Medlemmarna består av representanter för myndigheter, lärosäten, organisationer och det svenska näringslivet.
Medlemmarna i nationella rådet står samlade i en gruppbild i Svenska institutets lokal

Svenska institutet fick i våras i uppdrag av regeringen att samordna kommunikationen om Sverige i utlandet. Syftet är att öka kännedomen om och skapa ett positivt intresse och förtroende för Sverige. Bildandet av Nationella rådet för varumärket Sverige är en del av det arbetet.

Nationella rådet ska besluta om och ansvara för en kommunikationsstrategi för Sverige i utlandet som ska främja svenska intressen, öka Sveriges konkurrenskraft och förbättra motståndskraften mot otillbörlig informationspåverkan. Rådet ansvarar för de strategiska vägvalen och den långsiktiga förvaltningen av kommunikationen.

Medlemmarna i rådet består av representanter för myndigheter, lärosäten, organisationer och det svenska näringslivet. De ska besitta expertkunskaper inom nyckelsektorer som export, investeringar, turism, kultur och samhälle samt talangattraktion.

Medlemmar i Nationella rådet för varumärket Sverige

Rådet utgörs av cirka 15 medlemmar som utses för en period på två till fyra år, med möjlighet till förnyelse.

  • Ordförande: Svenska institutet
  • Permanenta medlemmar: Business Sweden och Visit Sweden
  • Övriga medlemmar: Handelshögskolan i Stockholm, Ikea Sverige, High Coast Invest (Invest in Norrbotten från 1 februari 2025), Kulturrådet, Lunds universitet, Spotify, Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), Stockholm Business Region, Volvo Group, Västsvenska Handelskammaren, Wallenberg Investments

Läs mer om uppdraget att samordna kommunikationen om Sverige i utlandet

Läs om Team Sweden och hur varumärkesstrategin arbetas fram