Kineser uppger att de har hög kännedom och en positiv syn på Sverige. Den faktiska kännedomen om Sverige tycks dock vara begränsad – och Sverige främst utgöra en symbol för väst. En stundtals negativ mediebild av Sverige har inte påverkat uppfattningen, många vill se mer samarbete med Sverige. Det visar SI:s nya studie av bilden av Sverige i Kina.
Kineser uppger att de har hög kännedom och en positiv syn på Sverige. Den faktiska kännedomen om Sverige tycks dock vara begränsad – och Sverige främst utgöra en symbol för...
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Svenska institutet har undersökt hur Sverige uppfattas av allmänheten i ett antal länder i Mellanöstern och Asien mot bakgrund av det senaste årets händelser med bland annat koranbränningar och informationspåverkanskampanjen...
I den årliga Sverigebildsrapporten sammanfattar vi hur omvärlden ser på Sverige. Under 2022 dominerades den internationella medierapporteringen av kriget i Ukraina och Sveriges ansökan om Natomedlemskap.
Omvärldens bild av Sverige i Nation Brands Index 2022
I den här rapporten tittar vi närmare på resultaten i Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) 2022. NBI är en årlig undersökning som mäter styrkan i 60 länders nationsvarumärken. I årets...