Criteria: Asien

Kineser uppger att de har hög kännedom och en positiv syn på Sverige. Den faktiska kännedomen om Sverige tycks dock vara begränsad – och Sverige främst utgöra en symbol för väst. En stundtals negativ mediebild av Sverige har inte påverkat uppfattningen, många vill se mer samarbete med Sverige. Det visar SI:s nya studie av bilden av Sverige i Kina.
Läs mer om “Bilden av Sverige i Kina”

Bilden av Sverige i Kina

Kineser uppger att de har hög kännedom och en positiv syn på Sverige. Den faktiska kännedomen om Sverige tycks dock vara begränsad – och Sverige främst utgöra en symbol för...
Läs mer om “Bilden av Sverige i Japan”

Bilden av Sverige i Japan

Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Läs mer om “Bilden av Sverige i MENA och Asien. Delrapport 1”
Bilden visar andel som är positiva, neutrala eller negativa till Sverige

Bilden av Sverige i MENA och Asien. Delrapport 1

Svenska institutet har undersökt hur Sverige uppfattas av allmänheten i ett antal länder i Mellanöstern och Asien mot bakgrund av det senaste årets händelser med bland annat koranbränningar och informationspåverkanskampanjen...
Läs mer om “Bilden av Sverige utomlands 2022”
Glaspelare vid Sergels torg i Stockholm, lyser i gult och blått - för att markera stöd till Ukraina.

Bilden av Sverige utomlands 2022

I den årliga Sverigebildsrapporten sammanfattar vi hur omvärlden ser på Sverige. Under 2022 dominerades den internationella medierapporteringen av kriget i Ukraina och Sveriges ansökan om Natomedlemskap.