I den årliga Sverigebildsrapporten sammanfattar vi hur omvärlden ser på Sverige. Under 2022 dominerades den internationella medierapporteringen av kriget i Ukraina och
Sveriges ansökan om Natomedlemskap.
I den årliga Sverigebildsrapporten sammanfattar vi hur omvärlden ser på Sverige. Under 2022 dominerades den internationella medierapporteringen av kriget i Ukraina och Sveriges ansökan om Natomedlemskap.
Omvärldens bild av Sverige Sveriges position i Nation Brands Index 2022
I den här rapporten tittar vi närmare på resultaten i Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) 2022. NBI är en årlig undersökning som mäter styrkan i 60 länders nationsvarumärken. I årets...
Notis eller världsnyhet? Hur riksdagsvalet i Sverige 2022 porträtterats utomlands
Samhällsutmaningar i fokus, men framförallt under valrörelsen Inför valet uppmärksammas de sakpolitiska frågor som präglat den svenska valrörelsen i internationella nyhetsmedier och i inlägg på sociala medier och forum.
Denna studie syftar till att undersöka bilden av Sverige hos näringslivet på några av Sveriges viktigaste marknader och Sverigebildens betydelse för internationell handel och utlandsinvesteringar
Bilden av Sverige i USA har fått stor uppmärksamhet under senare år. Förhoppningen är att rapporten ska bidra till en ökad förståelse för hur Sverige uppfattas i Nordamerika.