Denna studie syftar till att undersöka bilden av Sverige
hos näringslivet på några av Sveriges viktigaste marknader
och Sverigebildens betydelse för internationell handel och
utlandsinvesteringar
Denna studie syftar till att undersöka bilden av Sverige hos näringslivet på några av Sveriges viktigaste marknader och Sverigebildens betydelse för internationell handel och utlandsinvesteringar
Alla länder i studien förenas av att bilden av Sverige är god. Trots ländernas stora olikheter förknippas Sverige, enligt ett känt och sammanhållet mönster, med positiva egenskaper som stabilt och...
Sverige ses i de andra nordiska länderna som ett modernt, öppet välfärdsland, med hög levnadsstandard och som präglas av jämlikhet. Samtidigt finns det ett ifrågasättande av hur Sverige utvecklas och...
Kännedomen om Sverige är låg, men bilden av Sverige är stabilt positiv. Sverige associeras med attribut som modern, vacker och stabil. Sverige har också en dragningskraft, särskilt bland unga. Intresset...
I Nederländerna associerar man Sverige framför allt med hållbarhetsfrågor, kultur, utbildning/forskning och till en något lägre grad mänskliga rättigheter.